מה עושים עם העבודות והציורים מהגן?
ילדים בגיל הגן יוצרים ציורים בסיטונאות לא תמיד הם מיחסים חשיבות ליצירה כמו שנדמה לנו ולא פעם היחס הרגשי אליה הוא מזערי,
אחרי יום הם מגיעים עם עוד 2-3 יצירות חדשות וכבר שכחו מה ציירו אתמול…ואנחנו נשארים עם ערמות של דפים. איך להגיב לציור שצייר ילדינו בגן?
o "איזה יופי "זו תגובה סתמית ריקה מתוכן , הגיבו בשאלות מה ציירת? מי זה? מה זה? מה הם עושים? תנו לו לספר את הסיפור שבציור שלו.
o "אתה ממש צייר" יכולה להלחיץ ולקבע אותו בתפקיד או במקום שלא בטוח שרוצה להיות שם או מעלה את רף הציפיות ממנו " אני צייר , אני צריך לספק את הסחורה…" אם לא יוצא לי ציור ברמת צייר זה לא שווה.לכן המנעו מלשים עליו תוויות .
o התלהבו מהתהליך של הציור ,מבחירת הצורות , התאמת הצבעים, ההשקעה, היסודיות, הצבעוניות, יכולת ההבעה של סיטואציה . התיחסו יותר לדרך ולתהליך ופחות לתוצר הסופי
o המנעו מלבקר "ככה לא מצירים ילד…" או אין שמש סגולה…" הוא מצייר לפי תפיסו הסובייקטיבית לפי יכולתו המוטורית והקוגניטיבית. התפתחות בציור נמדדת ביחס לעצמו ולא בהשוואה לחברים בגן.
o ביקורת תגרום לו להפסיק לצייר. איך לשמור מה לשמור? את הכל? אפשר לזרוק? מותר לזרוק? לא פוגע ביצירתיות? לפני שרצים לפתרונות הייתי רוצה לשאול אתכם הקוראים מספר שאלות למחשבה.
o הציורים שהם מביאים מהגן של מיהם? שלנו או שלהם?
o האם יש לנו מקום בלתי מוגבל לדברים שיש לנו בבית ?
o האם אתם נוטים לעשות סדר בבית למשל בארון הבגדים? במדף המשחקים?
o אתם זורקים מה שלא מתאים יותר? מה שלא לובשים יותר? בגד שכבר לא מתאים לא אהוב יותר? אתם ממחזרים ? מעבירים הלאה בגדים? זורקים לסל המחזור?
o הילדים שותפים לסדר ולמיון ולרעיון המיחזור?
מספר רעיונות יצירתיים לאחסון הציורים:
1. ראשית עשו מיון עם הילד מה רוצה לשמור ומה למחזור תוך הסבר ושיתוף על חשיבות הסדר והמיחזור
2. תנו לכל ילד קלסר, קופסה יפה או ארגז תלוי כמה מקום אתם רוצים לייחד לציורים ושהם יחליטו מה נכנס לשם .
3. תנו לם להכניס אם נגמר המקום התחילו למיין איתם שוב.
4. רצוי לעשות את המיון של היצירות בפרקי זמן קצרים כל כמה ימים ואפשר שזו תהייה פעילות משותפת שהיא לא פחות חשובה ממשחק.
5. אפשר לייחד קיר או לוח שעם במקום מרכזי בבית אפשר על המקרר או בחדר של הילד, שם אפשר לתלות יצירה מתחלפת שאותה הילד מביא לאמא או אבא מתנה.
6. מתחו חוט לאורך הקיר בחדר ועם אטבי כביסה קטנים אפשר לתלות ציורים והרי לכם תערוכה מתחלפת במוזיאון המשפחתי.
7. לחובבי הטכנולוגיה אפשר לאמץ את הצילום הדיגיטלי במצלמה וליצור אלבום דיגיטלי של יצירות נבחרות יצמצם את מקום האחסון בבית.
אהבתי מאד,עצות מועילות ושאלות מנחות שמובילות לפיתרונות.
יישמתי,הבנות נהנות מתהליך המיון ואפשרות הבחירה מה לשימור ומה למיחזור
נהנות להסתכל על היצירות שלהן ולתייק אותן בקלסר.וכמובן זה השליך לתחומים אחרים כמו מיון צעצועים ובגדים.
והכי חשוב הבנתייותר עד כמה אני נותנת חשיבות מיותרת לדברים ומתקשה לשחרר ולוותר.שיעור מצויין ,עובדת על זה.הרבה תודה על הסדר.