סיפור שהיה כך היה, לפני שנים מספר קניתי טושים מיוחדים שרציתי ליעד אותם לעבודה. הנחתי את הטושים במגרה בשידה ושכחתי מהם. לאחר תקופה התחלתי לחפש אותם, לא זכרתי היכן הנחתי אותם. מה לעשות הזיכרון נחלש עם השנים. יצאתי מנקודת הנחה שבתי שאוהבת מאד כלי כתיבה אימצה לעצמה אותם. כעסתי על בתי ודרשתי ממנה בתוקף להחזיר אותם. בתי התחייבה שלא נגעה בהם ובכל זאת הייתי בטוחה שהם אצלה. לאחר תקופה בה התייאשתי מלמצוא אותם, עשיתי סדר בשידת המגרות הוצאתי את המגרות והטושים… ניחשתם נכון, נמצאו בתחתית השידה מה הייתם עושים מבקשים סליחה או  מעבירים את המקרה הלאה?

יום כיפור כבר כמעט כאן, אתו מגיע הסתיו, רוחות הערב הנעימות, רגיעה באוויר, יחד עם שינוי האווירה מגיע זמן של חשבון הנפש, זמן של בקשת סליחה ומחילה.

מהי סליחה? סליחה זהו תהליך שכלי ורגשי בו מודה אדם בטעות, מודה שעשה עוולה לאחר, ובאקט של הסליחה, ללא דרישה לפיצוי או תמורה, מבקש האדם מחילה.

האם לבקש סליחה מילדי?

הרבה הורים שאני פוגשת במסגרת עבודתי, נמנעים מלבקש סליחה שמא יתפשו חלשים, שמא הקטן ירגיש שהוא ניצח, שמא ייווצר תקדים לפעם הבא, שמא אם אני ההורה יכול לטעות מה זה אומר עלינו.
 ידוע שחשיבות רבה יש לבקשת המחילה בין אדם לחברו והיא קודמת למחילה שימחל בורא עולם לאדם.

האם  הורים מבקשים סליחה מילדם? מה מעידה בקשת הסליחה על ההורה? האם זה מחליש את סמכותו ההורית? או אולי מחזק אותה? עד כמה המושג סליחה נמצא באווירה המשפחתית שלכם?

בקשת סליחה אם כן הינה תהליך המגיע מתוך מודעות אישית מתוך ניתוח המצב אחרי התבוננת על האירוע ניתוח מרכיביו והכרה בפעולה שננקטה. בקשת סליחה, אם כן, מצריכה כוחות רגשיים ויכולות שכליות מורכבות. יחד עם זאת כדי להצליח לחיות בתוך חברת בני אדם יש חשיבות רבה לסליחה בין האדם לחברו.

אז למה חשוב לבקש סליחה בכלל ומילדינו בפרט?

בקשת סליחה מעידה על כך שגם אני ההורה יכול לטעות. כל אדם טועה ואף אחד לא מושלם מקבל ביטוי אמיתי וממשי. כאשר אני כהורה מבקש סליחה מילדי אני מהווה מודל לחיקוי עבורו מודל לאותו אקט שחשוב לנו להנחיל, המסמל את לקיחת האחריות על מעשיי כאדם בוגר.

למידה מתרחשת ברובה על ידי חיקוי, אני רואה איך אבא ואמא מתנהגים ואני מחקה אותם ומתנהג בהתאם. אם ברצוננו לגדל ילד אחראי, ילד שרגיש לזולת ילד מתפקד בחברה וחי בחברת אנשים אחרים רצוי שנגדל אותו בסביבה שמתנהלת על פי אותם ערכים. הסליחה היא האקט שמסמל את לקיחת האחריות על היותנו חברים בקהילה ואת היותנו רגישים לזולתנו. נאה דורש נאה מקיים אמרנו כבר?

רבים הורים המודאגים שמא בקשת הסליחה תמעיט בערכם בעיני הילדים תחליש אותם ותגרום לילד לשלוט בהם, ובכן, בקשת סליחה מגיע ממקום של חוזק. אדם הבטוח בעצמו המודע לעצמו הסומך על  עצמו יכול להיות מספיק חזק כדי להודות בטעות ולבקש סליחה אפילו אם מדובר בילד בן שלוש.

את המסר הזה מעביר ההורה לילדו כאשר הוא מבקש סליחה.

 

ולסיום , חשיבות רבה יש לייחס  לאווירה המשפחתית. מהם היחסים שאני רוצה שישררו במשפחה? איזה יחסים אני רוצה עם ילדי? יחסים כוחניים של חלש וחזק, יחסים שמוכרחים לנצח, יחסים שלא מודים בטעות אף פעם, שההורה רק משום היותו הורה הוא הצודק? תמיד?

 

אז אל תחששו ואל תתלבטו לבקשת הסליחה חשיבות רבה, ליחסים עם הילדים ולאווירה בכלל במשפחה.

 

 

  • Share/Bookmark

השאר תגובה

Spam protection by WP Captcha-Free