מיכל ושני ילדיה, מאיה בת ה-9 ודני בן ה-7 ערכו קניות בסופרמרקט בשעת אחר הצהרים. מיכל החזיקה בידה  רשימת קניות אותה הכינה בבית לפי הצרכים האמיתיים של הבית. ברשימה נכללו מצרכים בסיסים, מזינים ובריאים.

מגיע דני – "אמא אפשר את הפיצה  הזו?"

- "אפשר" עונה אמא.

אחרי דקה מגיעה מאיה – "אמא אני רוצה את העוגיות האלה, אפשר?"

- "טוב, בסדר" עונה אמא.

הסיבוב בסופר ממשיך ודני שוב מגיע עם חבילת קרמבו שהוא רוצה. מיכל שממש לא רוצה ויכוחים ועימותים קולניים בסופרמרקט מרשה לדני להכניס את הקרמבו  לעגלה. מאיה גם היא לא מאחרת להגיע כשהיא מנופפת בידה במארז מבצע של ביסלי, ומיכל מהנהנת בעייפות בראשה.

כך נמשך לו מסע הקניות בסופרמרקט, הקופה עוד רחוקה והעגלה כבר מלאה בממתקים ובחטיפים שמיכל לא התכוונה לקנות כלל.

מיכל התקשתה להציב גבולות בפני ילדיה. במקרה דנן הקושי בהצבת הגבולות בא לידי ביטוי הן בסיטואציית הרכישה בסופרמרקט, הן מאוחר יותר, בבית –  כשמיכל מנסה  ללא הצלחה להקנות הרגלי אכילה בריאים ומאוזנים, בבית מלא חטיפים וממתקים.

הורים רבים הופכים מותשים מהויכוחים האינסופיים עם  הילדים  ומניסיונותיהם הבלתי פוסקים לעבור את הגבולות ומתחילים לוותר להם כדי להשיג "שקט תעשייתי". דוגמא שכיחה לויתור על גבולות היא כשההורים מאפשרים לילדיהם לאכול ממתקים בלי הגבלה.

התוצאות לא מאחרות להגיע – לכיס ולכרס…

הקשר בין חוסר גבולות לבין השמנה מפתיע, נכון? אולם חוסר הצבת  גבולות בבית  לגבי סוג המזון הנאכל, שעות האכילה והרגלי התזונה בכלל בהחלט יכולים להוליד ילדים הסובלים מהשמנת יתר.

שם המשחק הוא גבולות !!!

לפני יציאה לקניות עם הילדים כדאי לקיים עמם הילדים שיחה מקדימה ולתאם ציפיות: להסביר מה אנו מתכוונים לקנות, להגיע להסכם עם הילדים לגבי מה מותר להם להכניס לעגלה – למשל: ממתק אחד לפי בחירתם, או רכישה במגבלת תקציב מסוימת.

בבית כדאי להסכים עם הילדים מראש מתי אוכלים מה וכמה. למשל – לרכז את אכילת הממתקים לשעה מסוימת וגם אז לאכול מנה מוגבלת (גם רופאי השיניים ישמחו). תקופת ההסתגלות הראשונית עשויה להיות קשה ומתישה אולם בטווח הארוך תרוויחו שלווה וגם בריאות טובה. שווה לא?

אפרת תמרקין – מנחת הורים

סדנאות הורים בשיטת אדלר

הנחייה אישית להורים

efrattamarkin@gmail.com

  • Share/Bookmark