את לא מחליטה עלי!

"עשר בלילה, בן ה-4 נרדם הרגע – אחרי ערב של צעקות, בכי ודמעות. בעלך נרדם כבר לפני שעה מול הטלביזיה, גמור אחרי יום עבודה מפרך, (מה כבר מפרך בישיבה מול המחשב כל היום, לא כולל קימה למכונת הקפה פעם בשעה?)

ואת? עצבנית. מרב דפיקות לב את לא יכולה להירדם, למרות שאת יודעת שעוד שעתיים את מתעוררת להנקת הלילה הראשונה. מה שמנחם אותך הוא הידיעה שהיית אמא טובה, מכילה, דמוקרטית. נתת לו, לבן הארבע, להחליט לבד מתי הוא ילך לישון (נתת, נתת – עד שהוא הגזים ואת צעקת)."

הורים רבים מגיעים אלי מותשים ומבולבלים. הם בעיקר לא מבינים מה לא עובד אצלם. הם עושים הכל כדי להיות הורים מכילים ומאפשרים, הם מתחשבים בילדים שלהם וברצונותיהם. הם לא רוצים לשים להם גבולות שיגבילו אותם.

"אנחנו חיים בדמוקרטיה – לא?"

ומה הם מקבלים בתמורה? בלאגן בבית, ריבים, צעקות, עצבים.

 

אז צריך שתהיה דמוקרטיה במשפחה? או לא?

התשובה היא כן. חשוב מאד לנהל אורח חיים דמוקרטי במשפחה, חשוב לשלב  ערכים דמוקרטיים בתוכה, אך אל לנו לערבב בין דמוקרטיה לבין אנרכיה.

כמו במדינה דמוקרטית גם בבית צריכה להיות רשות מחוקקת, זו שמחליטה על כללי ההתנהגות, על החוקים ועל דרך יישומם. זה תפקידנו כהורים, (רוב הזמן אנחנו נהיה גם הרשות המבצעת והרשות השופטת).

 

הרשות המחוקקת

חשוב שההורים הם אלו שיחליטו מהם הערכים החשובים להם ולפי אילו עקרונות הם רוצים לחיות, בהתאם לכך הם ינהלו את הבית. בתוך העקרונות שהם קבעו יש מקום לשלב ערכים דמוקרטיים כמו בחירה, שוויון, הבעת דעה וזכויות .

 למשל: אצלנו בבית שומרים על הבריאות לכן כולם הולכים לישון חלקינו – לפי גילינו הולכים מוקדם וחלקינו מאוחר יותר. אני יכולה לשאול ולהתיעץ לגבי הדרך וטכס השינה אבל העקרון נשמר

הזכות לשוויון

כולנו בני אדם, בכל גיל, כולנו שווים במהות שלנו. לכולנו רגשות, צרכים ורצונות. מה ששונה הוא התפקיד, זו הנקודה בה הרבה מאד הורים מתבלבלים, זה שאנו רוצים שוויון במשפחה זה לא אומר שהילד בן הארבע מחליט עלינו, לא פעם הוא גם לא מחליט על עצמו.

יש מקומות, והם רבים בהתחלה והולכים ומתמעטים ככל שהילד גדל, בהם חשוב  שההורה יחליט מתוקף סמכותו.

היו משוכנעים בתפקיד שלכם, מתוקף היותכם הורים יש לכם את הזכות להחליט, אתם לא פוגעים בשוויון. במקביל, כבדו את הילד מעצם היותו אדם כמותכם.
תנו לו להחליט על הדברים הקשורים לו אישית למשל איזה צבע חולצה ילבש, איזה ממרח אוהב לאכול כאשר הבחירה היא מתוך שתי אופציות .

 

חופש הבחירה

במשפחה דמוקרטית יש הרבה מקום לבחירה. "האדם הוא יצור בוחר" אמר אדלר. עם זאת, חשוב לזכור שהבחירה היא בין אופציות, בכל רגע נתון אנו מחליטים ובוחרים מבין האלטרנטיבות שעומדות לפנינו. קבעו את המסגרת לפי סדרי העדיפויות שלכם ותנו לילד חופש לבחור בתוך המסגרת .

אל תשאלו – מה את רוצה ללבוש היום? שאלו: מה את רוצה ללבוש? את החצאית האדומה? או את המכנסיים הכחולים? כך הילדה תרגיש שהיא בחרה, מתוך האופציות שהמציאות מזמנת לה.

 

חופש הבעת הדעה

זהו ערך חשוב בדמוקרטיה. בואו נאמץ אותו גם במשפחתנו, נאפשר לילד להביע את דעתו, ולהפגין את מחאתו או את תסכולו, נעודד שיתוף ונקשיב זה לזה.

שוחחו עם הילדים, הנהיגו ערוצי תקשורת פתוחים שתפו אותם במחשבות ברגשות שלכם ותנו מקום למחשבות ולרגשות שלו.

 

כוחו של הפרט

מסר חשוב שאפשר להעביר לילדים הגדלים במשפחה הוא שלכל אדם יש חשיבות וביחד כולם הם כוח. ממש כמו באקט הבחירות עצמו, כל אחד מאיתנו הוא אור קטן וביחד אנחנו אור איתן.

יום הבחירות הוא המחשה מצוינת לרעיון, גם במשפחה כוחנו גדל כשאנו פועלים יחד. אם נשתף פעולה למען אותה מטרה נוכל להשיגה ביתר קלות.

תנו לילדים משימות, שתפו אותם בחיי היום יום בבית, תנו להם להיות חלק ממה שקורה במשפחה.

 

יום הבחירות

יום זה הוא הזדמנות לחוות דמוקרטיה מהי. אפשרו לילדים לקחת חלק ביום הזה, לגדולים יותר כדאי להסביר איך מחליטים במי לבחור, לדבר על הערכים החשובים לכם כאזרחים במדינה, נמצא שמעורבות חברתית ופוליטית מתפתחת וצומחת מגיל צעיר.

כדאי לשתף אותם באקט עצמו ממש, לקחת אותם לקלפי להראות ולהסביר את הנהלים.

  • Share/Bookmark

השאר תגובה

Spam protection by WP Captcha-Free