ערב החג מתקרב, עוד כמה ימים נשב כולנו יחד סביב שולחן החג, מטעמי החג המסורתיים, האווירה, שירי החג, הדודים הדודות , חג! כל אחד מוצא בחג את הפינה הייחודית  שלו, ואת הדרך שלו להסתכל על הדברים .

אני בחרתי להתייחס לאותו קטע של ההגדה החביב עלי ,  המדבר על ארבעת הבנים שעליהם דיברה התורה….., בתור ילדה, אצלנו במשפחה  היה נהוג שכל אחד בוחר להקריא את "אחד הבנים"  היו לא פעם יריבויות סמויות, הרמת גבה , צחוק  במשפחה, על  מי יקריא את הקטע על איזה בן? מי יהיה הרשע ?  ואולי התם של שנה שעברה יתחלף בתם חדש? ואולי זה שאינו יודע לשאול משנה שעברה רוצה להיות השנה החכם?

על ארבעה בנים דיברה התורה האחד רשע האחד חכם תם ושאינו יודע לשאול….

התיאוריה האדלריאנית גורסת שהמקום האובייקטיבי במשפחה מזמן לילד שורה של תפקידים ותכונות פסיכולוגיים  , אותם הוא מקבל על עצמו מעצם היותו במקום הזה במשפחה- המערך משפחתי .

אנחנו רואים שלבן הבכור , האמצעי או לקטן  לא פעם, מאפיינים ייחודיים דומים ( כמובן עם ווריאציות שונות תלויות במשפחה ובילד). אשר חוצים משפחות עדות וארצות , תכונות אלה נובעות על פי התיאוריה מהמקום במערך המשפחתי.

הסיבות לבחירת התפקיד על ידי הילד הן רבות ומגוונות.

אנחנו ההורים לא פעם נוטים בלי  לשים לב, להעניק  לילדינו תפקידים , תכונות ומטלות שנובעות ממקומו במשפחה. ילדנו שקורא ומפרש  את המציאות באופן הסוביקטיבי שלו מתחיל להתנהל על פי התפקיד אליו נקלע.

אנחנו ההורים , לא פעם, בלי לשים לב ולא מכוונות רעות, מחזקים אותו במקום שלו  ומקבעים אותו שם. האם הוא באמת רוצה להיות שם ? 

הילד בוחר לו את התפקיד , על  פי מידת הפניות של התפקידים האחרים  במשפחה, יתכן שהתפקידים שנבחרו על ידו נבחרו על פי שיטת האלימינציה – כלומר זה מה שנשאר לי.

הילד שנשאב לתוך התפקיד, מוצא את עצמו לא פעם, תקוע, לטוב ולרע, באותו המקום ובאותו התפקיד כל חייו.

האם הילד החכם באמת מרוצה מהמקום שלו?  הרשע, מה הרווח שלו בהיותו רשע? והתם למה לו להיות כל כך תם? ואולי זה דווקא כדאי לא לדעת לשאול …..

לכבוד חג האביב  המתקרב , חג של פריחה ולבלוב חג של צמיחה  והתחדשות בואו אנחנו ההורים נאפשר לילדינו לצמוח ולפרוח , מעבר לתפקיד אותו בחר לעצמו ואליו נכנס אם מרצון ואם מחוסר ברירה – כי זה מה שנשאר. באו נאפשר לו לצמוח וללבלב, באו נאפשר לו לבחור כל יום מחדש את התפקיד אותו ירצה למלא, הרשע יכול להות גם תם, והתם יהפוך לחכם , וזה שאינו יודע לשאול   ימצא לו את התשובות . באו נאפשר לכל אחד מילדינו להיות כל אחד מארבעת הבנים .

בברכת חג שמח

אפרת

 

  • Share/Bookmark

השאר תגובה

Spam protection by WP Captcha-Free