משפחה בתנועה
הקיץ תמיד מעלה בי זכרונות מתוקים של ימי כייף ,ימים של ביחד, ימים של התגייסות כמעט טוטאלית למטרה נעלה -בניית המחנה של השבט , גיבוש הקבוצה, פעילות למען האחר בקבוצה , עזרה הדדית , התגייסות כולנו לאותה מטרה.
זוכרים את ימי התנועה הימים שעשינו "מורל", טקסי אש, גיוסים, היה לנו דגל משלנו, חולצה מיוחדת (שתמיד הורידה צבע בכביסה), המנונים, שירים,טקסים. מה לא עשינו כדי להרגיש יחד,להרגיש שייכים לאותה קבוצה, שבט, קן סניף.
תהיתם פעם איך זה קורה שילד בן 15 שלא מוכן בבית לזרוק את שקית הזבל,(ואם הוא מוכן זה אחרי הרבה קולות מחאה ), במחנה הקיץ הופך לשוטף הכלים מספר 1 של השבט, או הנסיכה שבבית לא מחזיקה סמרטוט, במחנה הקיץ סוחבת סנאדות באמצע הלילה, בלי למצמץ?
אחת התשובות שעליה ארצה להתמקד היא – בשתי מילים- תחושת שייכות.
בתנועה, כל אחד תורם ומועיל, לכל אחד יש מקום, זקוקים לכל אחד ואחד, את כולם מקבלים איך שהם,בלי שיפוטיות, בלי ביקורת, לכולם יש תפקיד ומקום בקבוצה,כל אחד גדול כקטן אחראי על משהו, לכל אחד יש חשיבות במערך הקבוצתי,מקשיבים לכל אחד, ומאמינים שכל ילד מסוגל.
בואו נאמץ את הרעיון מתנועת הנוער ליצירת תחושת שייכות אצלנו במשפחה.
למה לא ננסה לאמץ את הרעיון וליישם אותו בקבוצה המשמעותית ביותר לכל בן אנוש- המשפחה.
המטרה לגבש אחוות יחידה, ולהגביר את גאוות היחידה שלנו, של המשפחה שלנו.
הרעיון שיחזק אצל ילדינו את תחושת השייכות הוא הרעיון שכולנו יחידה אחת, אנחנו אוכלים מאותו מסטינג.. ושותים מאותה מימיה ,או כולנו באותה סירה .
הרעיון שרק אם כולנו ביחד מגויסים, תורמים ומועילים, רק כך נצליח להשיט את הסירה לחוף.
ברגע שאנחנו ההורים נתפוס את ילדינו כחלק מאותה יחידה , ונבין שיש להם תפקיד אמיתי במשימות החיים , נאמין שהם מסוגלים, נקבל את העשייה שלהם ללא תנאי, כך בכוחות משותפים, ובעשייה משותפת נבנה יחידה מובחרת ומיוחדת – המשפחה .
הרעיון הוא ברמה הערכית לקבל את הילדים כחלק מהיחידה המובחרת, לקבלם כשווים מעצם היותם בני אדם,להקשיב להם ולכבד את דעתם, כפרטנרים לעשייה , לחווית, להבעת הדעה ולמציאת הפתרונות.
כדי לא להשאר ברמה הפילוסופית של הדברים , הנה גם כמה רעיונות מעשיים שאספתי תוך כדי עבודתי עם הורים .
1. מילון מושגים משפחתי- אוספים את המילים והביטויים האופייניים למשפחה,וכל אחד יכול לתרום למילון מילים וביטויים במיוחד הצעירים שממצאים מילים .
2. חולצה משפחתית אותה כולם לובשים לטיולים שיוצאים ביחד.
3. טקס קבוע לציון יום הולדת. – גם לאמא ולאבא עושים את אותו הטקס בדיוק.
4. ארוחה משותפת בזמן וביום שנוח לכולם.
5. טיולים מאתגרים – לעלות כולנו לראש ההר…
6. משימות שהם מטרה משותפת ולכל אחד יש תרומה וחשיבות להצלחתה.
נכון יגידו רבים , שלגיל יש חשיבות, אז נכון גיל ההתבגרות הופך את הבקשות שלנו לחפירות ואת הדעות שלנו ללא רלוונטיות, אך יחד עם זאת הצורך בתחושת השייכות אינו חולף , הוא מתחזק לכיוון קבוצת השווים הח'ברה הם הקבוצה היות רמשמעותית שאליה רוצים להשתייך. אך אין זה אומר שאנחנו ההורים צריכים לוותר עליה בתוך המשפחה.
אשמח לקבל מכם הקוראים רעיונות איך אתם מחזקים את תחושת ה"ביחד" אצלכם במשפחה.

  • Share/Bookmark

השאר תגובה

Spam protection by WP Captcha-Free